De juiste coach kiezen

In het algemeen begint het proces van coaching met een persoonlijk interview (face-to-face of telefonisch) met het oog op het beoordelen van de doelstellingen van de klant, voor het bespreken van de vorm die de coaching relatie zal zijn en om te voelen of er een affiniteit mogelijk is tussen de coach en de potentiële klant. Het verdient aanbeveling dat een potentiële klant met ten minste twee of drie coaches contact neemt om de meest geschikte coach te vinden.

Suggesties van vragen tijdens uw gesprekken

  • Hoe verlopen de coaching sessies?
  • Hoe lang duurt een sessie en hoe vaak heeft ze plaats?
  • Hoeveel kost een coaching sessie of een volledige opdracht van coaching?
  • Wat zijn de professionele achtergronden, ervaringen en opleiding van de coach?
  • Heeft hij ervaring met situaties vergelijkbaar met de mijne?
  • Wat is de minimale duur van een coaching-opdracht?

Hoe weet u dat u uw ideale coach heeft gevonden?

  • Voelt u een bepaalde affiniteit met deze coach?
  • Begreep de coach waar u op dit moment bent en waar u naartoe wilt?
  • Is de coach toegewijd aan het helpen zoeken van uw eigen oplossingen, eerder dan het opleggen van de zijne of hare?
  • Respecteert de coach uw waarden?
  • Hoe werkt de coach en wat zijn de kosten?

De coaching sessies kunnen dan worden uitgevoerd, hetzij in persoon of op afstand – cyber coaching via Skype telefoon of e-mail. Hun duur is overeengekomen. Tussen elke sessie, kan de cliënt worden belast met het uitvoeren van specifieke acties om te helpen persoonlijke doelen te bereiken die samen met de coach werden opgesteld.

De coach kan aanvullende tools verstrekken, zoals relevante artikelen, checklists, evaluaties of modellen die worden gebruikt om het denken en handelen van de cliënt te ondersteunen. De duur van de coaching relatie varieert, afhankelijk van de behoeften en voorkeuren van elke persoon.

De inhoud van een coachtraject kan worden beïnvloed door diverse factoren, concepten en instrumenten volgens de training van de coach, de doelstellingen van de klant, of de doelstellingen van de opdrachtgever wanneer het de organisatie is die betaalt voor de coaching diensten